Erving Goffman: Człowiek w teatrze życia codziennego
Erving Goffman (1922-1982) zalicza się do niekonwencjonalnych klasyków amerykańskiej socjologii. Mniej zainteresowany teoriami systemów i badaniami ilościowymi, preferował obserwację uczestniczącą. Najbardziej znane jego dzieło Człowiek w teatrze życia codziennego (1959) należy do światowego kanonu badań socjologicznych. Jest w tej książce tyleż frapujących szczegółów co metodycznych analiz, służących także opisowi obyczajowości. Na podstawie przeróżnych źródeł autor rozważa „teatralny” charakter ludzkich zachowań społecznych. Uświadamia nam ich mechanizmy, z których na ogół nie zdajemy sobie sprawy: prezentujemy siebie za pomocą „fasady” w pewnych „dekoracjach”, wycofujemy się za „kulisy”. „Fasad”, masek mamy wiele w zależności od „sytuacji”. Wszyscy jesteśmy aktorami, wszyscy też widzami, ale jak przekonuje zebrany przez Goffmana materiał, nie musimy mieć tego powodu wyrzutów sumienia, bo taka „gra”, taka „interakcja symboliczna” są wprost niezbędne do właściwego funkcjonowania społeczeństwa.
Człowiek w teatrze życia codziennego to jedna z najciekawszych i najbardziej wnikliwych książek na temat kreowania wizerunku publicznego i odgrywania ról społecznych, jakie kiedykolwiek powstały. A napisał ją – co ciekawe – socjolog. Najkrócej rzecz ujmując, gdyby nie Erving Goffman, prawdopodobnie nigdy nie zająłbym się tematem autoprezentacji. A co za tym idzie, podobnie jak większość ludzi przeoczyłbym jej pierwszorzędne znaczenie dla naszego życia.
Grzegorz Tomicki
Autor: Erving Goffman
Tytuł: Człowiek w teatrze życia codziennego
Tytuł oryginału: The presentation of self in everyday life
Tłumaczenie: Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak
Wydawnictwo: Aletheia
Miejsce i data wydania: Warszawa 2008
Liczba stron: 286
ISBN: 978-83-62858-02-6
Dodaj komentarz