Mark Leary: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji

Mark Leary: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji

Mark Leary: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji

Z własnego doświadczenia wiem, że zagadnienie autoprezentacji bywa często marginalizowane bądź – zarzut tylko pozornie przeciwstawny – demonizowane. Zwłaszcza przez osoby słabo orientujące się w psychologii. Z jednej strony zatem uważa się, że autoprezentacja jest jakąś podrzędną dziedziną psychologii, nastawioną wyłącznie na jej praktyczne, przyziemne zastosowania, co trudno pogodzić z wymogami naukowymi. Z drugiej natomiast utożsamia się ją z cynicznym manipulowaniem ludźmi, czynnością samą w sobie niemoralną i zasługującą na potępienie. Oba te zarzuty wynikają z czystej ignorancji i niewiele mają wspólnego z tym, czym autoprezentacja w istocie jest. A dowiedzieć się o tym można sięgając po znaną już polskiemu czytelnikowi książkę Marka Leary’ego, której nowe wydanie – pod nieco zmienionym tytułem: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji – ukazało się właśnie nakładem Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

W poprzednim wydaniu podtytuł książki brzmiał równie myląco: O sztuce autoprezentacji. Otóż autor wcale nie uczy „sztuki autoprezentacji” ani nie podaje przepisów na opracowywanie skutecznych „strategii” wywierania pożądanego wrażenia. Dowiemy się natomiast czegoś o wiele bardziej interesującego. Tego mianowicie, że zagadnienie autoprezentacji sytuuje się w samym centrum psychologii społecznej jako nauki o ludzkiej psychice, na którą zasadniczy wpływ mają relacje społeczne. Słowem, dowiemy się, dlaczego „intensywnie i nieprzerwanie troszczymy się o to, jak wypadnie nasza autoprezentacja” oraz – co chyba jeszcze ciekawsze – jak to wpływa na nasze życie i na to, kim jesteśmy czy też kim stajemy się każdego dnia. Czy może być coś bardziej frapującego?

Wywieranie wrażenia to najbardziej wnikliwa i uczciwa książka na ten temat, jaką znam. W przeciwieństwie do wielu prymitywnych poradników, przedstawia rzetelną wiedzę i skłania do przemyśleń natury uniwersalnej. Mark Leary nie mógł się swoim czytelnikom zaprezentować korzystniej. Naprawdę robi wrażenie. Szczerze polecam.

Grzegorz Tomicki

(Inna wersja recenzji tej książki dostępna jest na Psychologia-społeczna.pl)

Autor: Mark Leary
Tytuł: Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji
Tłumaczenie: Anna Kacmajor, Magdalena Kacmajor
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP
Miejsce i data wydania: Sopot 2017
Liczba stron: 272
ISBN: 9788374896795

Praktycznie każdy zwraca uwagę na to, jak postrzegają go i oceniają inni. Większość ludzi próbuje jednak zaprzeczać, jakoby przejmowali się tak powierzchownymi kwestiami, jak publiczny wizerunek. Czasami podejrzewamy, że inni „odgrywają przedstawienie” i wcale nie są tacy mądrzy (bogaci, kompetentni, etyczni, skoligaceni), na jakich usiłują wyglądać. Ale – z nieczęstymi wyjątkami – na ogół nie przyznajemy się do tego, że sami organizujemy podobne spektakle na użytek przeróżnych widzów, z którymi spotkamy się na co dzień. Oczywiście, negowanie tego faktu często samo w sobie pełni funkcję autoprezentacyjną.Mark Leary, „Wywieranie wrażenia. Strategie autoprezentacji”



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.